ISSN: 2587-2036
The intermediate relationship of self-efficiency between emotional intelligence and entrepreneurship intention
1Department of Business Administration, Yıldız Technical University, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Istanbul, Turkey
2Yıldız Technical University, MBA, Istanbul, Turkey
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2022; 6(1): 11-21 DOI: 10.14744/ysbed.2022.00014
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı duygusal zekanın girişimcilik niyetini hangi yönde etkilediğini araştırmak ve bununla birlikte duygusal zeka ile girişimcilik niyeti ilişkisinde öz yeterliliğin ‘aracı değişken’ vazifesi gösterip göstermediğinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma yöntemi olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Yıldız Teknik Üniversitesi 2021-2022 yılları arasında işletme bölümünde eğitim gören lisans ve yüksek lisans öğrencilerine kolayda örneklem yöntemi ile uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak Chi- Sum Wong’un duygusal zeka ölçeği, Gavin Cassar & Henry Friedman’ın özyeterlilik ölçeği, Francisco Liñán & Juan Carlos Rodríguez-Cohard & José M. Rueda- Cantuche’ın girişimcilik niyeti ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programları ve PROCESS eklentisi kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerde duygusal zekanın girişimcilik niyetini pozitif yönde etkilediği ve duygusal zekanın kişilerin girişimcilik niyetini öz yeterlilik vasıtasıyla arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Öz yeterliliğin girişimcilik niyeti ile duygusal zeka arasında aracı etkisi olduğu bu çalışmayla ortaya konmuştur. Bu çalışmanın sonuçlarının literatüre katkısı olduğu gibi girişimci ve girişimci adaylarına ayrıca da işverenlere katkı sağlayacağı düşülmektedir.


Duygusal zekâ ve girişimcilik niyeti arasında öz yeterliliğin aracılık ilişkisi
1Yıldız Teknik Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, İstanbul, Türkiye
2Yıldız Teknik Üniversitesi İşletme Yüksek Lisans, İstanbul, Türkiye
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2022; 6(1): 11-21 DOI: 10.14744/ysbed.2022.00014

he main purpose of this study is to investigate how emotional intelligence affects entrepreneurial intention and to examine whether self-efficacy acts as a mediator variable in the relationship between emotional intelligence and entrepreneurial intention. Questionnaire method was used as the research method. It was applied to undergraduate and graduate students studying at the Department of Business Administration at Yıldız Technical University between the years 2021-2022 with the convenience sampling method. Chi-Sum Wong’s emotional intelligence scale, Gavin Cassar & Henry Friedman’s self-efficacy scale, Francisco Liñán & Juan Carlos Rodríguez-Cohard & José M. Rueda-Cantuche’s entrepreneurial intention scale were used as data collection tools. The obtained data were analyzed using SPSS package programs and PROCESS plugin. In the analysis, it was concluded that emotional intelligence positively affects entrepreneurial intention and emotional intelligence increases entrepreneurial intention of individuals through self-efficacy. This study revealed that self-efficacy has a mediating effect between entrepreneurial intention and emotional intelligence. It is thought that the results of this study will contribute to the literature as well as to entrepreneurs and entrepreneur candidates, as well as employers.