ISSN: 2587-2036
Alignment of managers cognitive map and organizations strategy map: A case of university
1Yıldız Technical University, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Istanbul, Türkiye
2Yıldız Technical University, Institute of Social Sciences, Business Administration, Istanbul, Türkiye
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2022; 6(2): 95-112 DOI: 10.14744/ysbed.2022.00022
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

In this article, it is aimed to determine the characteristics of the cognitive maps of the academicians working in the institution with the strategic plan of the institution by conducting research in a higher education institution and to reveal the differences and similarities that occur as a result of their alignment. The strategic plan of the university was evaluated with the survey method in order to get a more dynamic and developed strategy map. Cognitive maps were carried out with the paper pencil technique application has been made with academic executives. Creating the cognitive maps of the managers and aligning them with the strategic plan of the institution would contribute to the development of new strategies. In the study the quantitative data results of the strategic plan analysed by the questionnaire and the cognitive maps of the managers obtained by using the paper and pencil technique were aligned with the qualitative data results. Within the scope of this research paper and pencil cognitive mapping technique was applied with 17 senior academic executives. A strategic plan evoluation survey was conducted with 227 academicians working at the university. It is aimed to contribute to the field of strategic management by comparing the values that emerged as a result of this study. In summary, the aim of the research is to support the idea that by using the quantitative evolution results of strategic plans and qualitative evolution results of individuals cognitive maps for the same goal make it possible to contribute to strategic development of organizations.


Yöneticilerin bilişsel haritaları ile örgütlerin strateji haritalarının hizalanması: Bir yüksek öğretim kurumu örnek olayı
1Yıldız Teknik Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İstanbul, Türkiye
2Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi, İstanbul, Türkiye
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2022; 6(2): 95-112 DOI: 10.14744/ysbed.2022.00022

Bu makalede bir yüksek öğretim kurumunda araştırma yapılarak kurumun stratejik planıyla kurumda çalışan akademisyenlerin bilişsel haritalarının özelliklerinin tespit edilerek, bunların hizalanması sonucunda oluşan farklılık ve benzerliklerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Üniversitenin stratejik planı daha dinamik ve gelişmiş bir strateji haritasının elde edilmesi için strateji planı anket yöntemi ile değerlendirilmiştir. Bilişsel haritalar akademik yöneticilerle yapılan kağıt kalem tekniği uygulaması ile gerçekleştirilmiştir. Yöneticilerin bilişsel haritalarının oluşturulması ve bunların kurumun stratejik planı ile hizalanması yeni stratejiler geliştirilmesine katkı sağlayacaktır. Çalışmada anket yolu ile analiz edilen stratejik planın nicel veri sonuçları, kağıt kalem tekniği kullanılarak elde edilen yöneticilerin bilişsel haritaları nitel veri sonuçları ile hizalanmıştır. Bu araştırma kapsamında 17 tane üst düzey akademik yönetici ile kağıt kalem bilişsel haritalama tekniği uygulanmıştır. Üniversitede çalışan 227 tane akademisyenle stratejik plan değerlendirme anketi yürütülmüştür. Bu çalışma neticesinde ortaya çıkan değerlerin karşılaştırılması yolu ile stratejik yönetim alanında katkı sağlanması amaçlanmıştır. Kısaca araştırmanın amacı; stratejik planların nicel değerlendirme sonuçları ile bireylerin bilişsel haritalarının nitel değerlendirme sonuçlarını aynı hedef için birlikte kullanarak organizasyonların stratejik gelişimlerine katkı sağlanabileceği düşüncesini desteklemektir.