ISSN: 2587-2036
Analysis of movie posters in terms of visual literacy
1Keramika Design Center, Kütahya, Turkey
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2022; 6(1): 36-43 DOI: 10.14744/ysbed.2022.00016
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

It is possible to list many important titles among the causes of social change. However, placing technology at the top of this list will be the situation that best defines the social structure today. For this reason, cinema, which is the oldest in the field of visual arts and includes all other components, has a special importance.
Cinema films are introduced to the audience through posters. This is where graphic design comes into play. Visual communication language is created between the audience and the film with the visual elements used in the poster designs. Symbols, visual materials and signs used in this language, which will be included in poster designs, should be expressed more effectively and clearly than other means of communication, since they are universal. Posters should be more creative than any other poster in order to reflect the entirety of the plot covered in the script.
Within the framework of the resources reached, the analysis of the posters of Medianeras, A Coffee In Berlin, Beyond the Line, Palace’s Favorite, Antebellum, which are drama movies, were made. In poster designs, the reason for conveying the desired message, reaching the audience through the poster of the film and making it preferable is the design studies carried out in the context of visual literacy.


Film afişlerinin görsel okuryazarlık açısından analiz edilmesi
1Keramika Tasarım Merkezi, Kütahya, Türkiye
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2022; 1(6): 36-43 DOI: 10.14744/ysbed.2022.00016

Toplumsal değişimin sebepleri arasında birçok önemli başlığı sıralamak mümkündür. Ancak bu listenin en başına teknolojiyi yerleştirmek günümüzde toplumsal yapıyı en iyi tanımlayan durum olacaktır. Bu nedenle görsel sanatlar alanının en eskisi olan ve diğer tüm bileşenlerin tümünü kapsayan yapısı ile sinema ayrı bir öneme sahiptir.
Sinema filmlerinin izleyiciye afiş yoluyla tanıtılmaktadır. Bu konuda grafik tasarım devreye girmektedir. Hazırlanan afiş tasarımlarında kullanılan görsel unsurlarla izleyiciyle film arasında görsel iletişim dili oluşturulmaktadır. Afiş tasarımlarında yer alacak olan bu dilde kullanılan simgeler, görsel materyaller ve işaretler evrensel olmalarından dolayı diğer iletişim yollarından daha etkili ve anlaşılır biçimde ifade edilmelidir. Afişler, senaryoda anlatılan konunun tamamını yansıtabilmek için herhangi bir afişten daha yaratıcı olmalıdır.
Ulaşılan kaynaklar çerçevesinde dram türündeki filmlerden Medianeras, A Coffee In Berlin, Çizgi Ötesinde, Sarayın Gözdesi, Antebellum afişlerinin analizleri yapılmıştır. Afiş tasarımlarında, verilmek istenen mesajın aktarılabilmesi, filmin afişi aracılığıyla izleyici kitlesine ulaşması ve tercih edilir konuma gelmesindeki etken görsel okuryazarlık bağlamında gerçekleştirilen tasarım çalışmalarının olmasıdır.