2
Abstract
The aim of this study is to make thematic review of 187 researches, which consist of articles, master and doctoral dissertations on reading comprehension, written between the years 2000-2017. The researches’ variables, methodology and theoretical background were analyzed and results were presented as themes. As a result of the analysis, five themes have been reached. These themes were the factors that influence reading comprehension, the factors that are effected by reading comprehension, the theoretical background of researches, limited aspects, and strength aspects of researches. The first theme, factors that increase the reading comprehension, was examined in two groups as individual and environmental factors. In the second theme, reading comprehension success affects student’s cognitive traits such as academic achievement, critical thinking was founded. The third theme was founded as learning theories explaining the development of the individuals and teaching theories helping to organize the classroom learning environment. The fourth theme was founded as the choice of experimental design is a strong aspect of researches. The fifth theme was founded as research samples are not randomly determined and this reduces the generalizability of the results obtained. In future studies, reading comprehension problems can be examined in detail, and powerful research methods, and measurement tools can be used.
2Öğretmen, MEB
Bu çalışmada okuduğunu anlama konusu üzerinde 2000-2017 yılları arasında yazılan makaleler ile yüksek lisans ve doktora tezlerinden oluşan toplamda 187 araştırmanın tematik derlemesinin yapılması amaçlanmıştır. Araştırmalarda kullanılan değişkenlerin, yöntemin ve kuramsal arka planın ayrıntılı bir şekilde incelenmesi sonucu elde edilen bulgular temalar hâlinde verilmiştir. Buna göre okuduğunu anlama becerisini artıran veya etkileyen unsurlar, okuduğunu anlama becerisinin etkilediği özellikler, araştırmaların kuramsal arka planı, sınırlı yönleri ve güçlü yönleri olmak üzere beş temaya ulaşılmıştır. Okuduğunu anlamayı artıran unsurlar bireysel ve çevresel faktörler olarak iki grupta incelenmiştir. Okuduğunu anlama becerisinin etkilediği faktörler ise akademik başarı, eleştirel düşünme gibi bilişsel özelliklerdir. Araştırmaların kuramsal arka planında ise bireyin gelişimini açıklayan öğrenme kuramları ve sınıf içi öğrenme ortamının düzenlenmesine yardımcı olan öğretim kuramları yer almıştır. Yapılan çalışmalarda çoğunlukla deneysel desenin tercih edilmesi değişkenler arası etki bağını ortaya koymak açısından güçlü bir yön olmakla birlikte araştırmaların örneklemlerinin rastlantısal olarak belirlenmemiş olması elde edilen sonuçların genellenebilirliğini düşürmektedir. Gelecek araştırmalarda okuduğunu anlama problemlerinin ayrıntılı bir şekilde incelenmesine ve araştırmaların yöntem bakımından güçlendirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır.