2
3
Abstract
The purpose of this study was to determine whether adolescents' parental attitudes predicted aggression and social skills at a significant level. A total of 260 students, 129 girls and 131 boys, who went on to the 6th and 7th classes, participated in the research. The average age of the students was 12.46. The research was organized according to the relational screening model from the general screening models. Multiple regression analysis was applied to determine whether parents' attitudes (acceptance / interest, psychological autonomy, supervision), positive social behavior, negative social behavior and aggression scores predicted significantly. The results of the research indicated that adolescents' parental attitudes as a whole significantly predict aggression and social skills scores. There was a significant relationship between parental attitudes and aggression scores. Acceptance / interest, psychological autonomy, supervisory parent attitudes as a whole explained 21% of the total variance in aggression. There was a significant relationship between parent attitudes and negative social behavior scores. Acceptance / interest, psychological autonomy, supervisory parent attitudes as a whole explained 10% of the total variance in adverse social behavior. There was a significant relationship between parent attitudes and positive social behavior scores. Acceptance / interest, psychological autonomy, supervisory parent attitudes as a whole explained 5% of the total variance in positive social behavior. These results revealed the importance of parental attitudes on adolescents' aggression and social skills behaviors. This period, especially the beginning of adolescence, is a critical year for identity development. It is therefore important that parents communicate well with adolescents and role models.
2Yüksek Lisans Öğrencisi, YTÜ, Eğitim Fakültesi, PDR ABD,
3Arş. Gör., YTÜ, Eğitim Fakültesi, PDR ABD
Bu araştırmanın amacı, ergenlerin anne baba tutumlarının saldırganlık ve sosyal becerisini anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığını saptamaktır. Araştırmaya 6. ve 7. sınıfa devam eden 129 kız ve 131 erkek olmak üzere toplam 260 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 12,46’dır. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Anne baba tutumlarının (kabul/ilgi, psikolojik özerklik, denetleme), olumlu sosyal davranış, olumsuz sosyal davranış ve saldırganlık puanlarını anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları ergenlerin anne baba tutumları bütün olarak saldırganlık ve sosyal beceri puanlarını anlamlı düzeyde yordadığını göstermektedir. Anne baba tutumları ile saldırganlık puanları arasında anlamlı ilişki olduğu görülmektedir. Kabul/ilgi, psikolojik özerklik, denetleme anne baba tutumları bütün olarak, saldırganlıktaki toplam varyansın %21’ini açıklamaktadır. Anne baba tutumları ile olumsuz sosyal davranış puanları arasında anlamlı ilişki olduğu görülmektedir. Kabul/ilgi, psikolojik özerklik, denetleme anne baba tutumları bütün olarak, olumsuz sosyal davranıştaki toplam varyansın %10’unu açıklamaktadır. Anne baba tutumları ile olumlu sosyal davranış puanları arasında anlamlı ilişki olduğu görülmektedir. Kabul/ilgi, psikolojik özerklik, denetleme anne baba tutumları bütün olarak, olumlu sosyal davranıştaki toplam varyansın %5’ini açıklamaktadır. Bu sonuçlar anne baba tutumlarının ergenlerin saldırganlık ve sosyal beceri davranışları üzerindeki önemini ortaya koymuştur. Özellikle ergenliğin başlangıcı olan bu dönem kimlik gelişimi açısından kritik yıllardır. Dolayısıyla anne babaların ergenlerle sağlıklı iletişim kurmaları ve rol model olmaları önemli olmaktadır.