2
Abstract
In this research, in order to examine whether there is a relationship between attitudes of pre-service preschool teachers toward family involvement and their self-efficacy perceptions and whether there is a difference between the attitudes toward family involvement and self-efficacy perceptions of pre-service preschool teachers according to the universities they are studying; the relational screening model has been used. 75 senior students- 36 participants from Boğaziçi University and 39 participants from Marmara University participated in the study. Data is collected via Scale of Attitude towards Family Involvement for Pre-service Teachers and Preschool Teachers’ Self Efficacy Beliefs Scale. As the results of statistical analysis, attitude towards family involvement is significantly correlated with teaching and learning process, communication skills, family involvement, planning, and design of the learning environments; whereas there is no significant correlation found with classroom management. There is statically significant difference between the attitudes of students from Boğaziçi and Marmara Universities toward family involvement in favor of Boğaziçi University. There is no statically significant difference between the sub-scales of self-efficacy beliefs of students from Boğaziçi and Marmara Universities.
2Yrd. Doç. Dr., Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi,
Bu araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının aile katılımına yönelik tutumları ile öz yeterlilik inançları arasında ilişki olup olmadığı ve eğitim alınan üniversiteye göre aile katılımına yönelik tutumların ve öz yeterlilik inançlarının farklılık gösterip göstermediği ilişkisel tarama modeli kullanılarak incelenmiştir. Çalışmaya Boğaziçi Üniversitesi’nden 36, Marmara Üniversitesi’nden 39 kişi olmak üzere toplamda 75 okul öncesi öğretmenliği üniversite son sınıf öğrencisi katılmıştır. Veriler, Öğretmen Adayları İçin Aile Katılımına Yönelik Tutum Ölçeği ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çok Boyutlu Öz-Yeterlilik İnançları Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. İstatistiksel analizler sonucunda aile katılımı tutumları ile öğretme öğrenme süreci, iletişim becerileri, aile katılımı, planlama, öğrenme ortamlarının düzenlenmesi arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunurken; aile katılımı tutumları ile sınıf yönetimi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Boğaziçi ve Marmara Üniversitelerinin aile katılımına yönelik tutumları arasında Boğaziçi Üniversitesi lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Boğaziçi ve Marmara Üniversitelerinin öz yeterlilik inançları alt boyutları arasındaki farklar ise istatistiksel olarak anlamlı değildir.