ISSN: 2587-2036
A Visual Communication Model in New Media: Emojis
1
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2020; 4(1): 22-34
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

People who have found and used various communication models throughout history have also discovered communication methods suitable for their environment in every period. A new communication environment is rapidly spreading among people in the age we are in. This electronic medium, called new media, is also trying to create a new language. Today, where the effects of globalization are also intensely experienced, this new communication environment provides a suitable ground for people to use a common language. Although quite different languages are used in verbal communication in the world, it is easy to use a common language in the field of visual communication. The emojis, whose history has come before the internet and the use of which has increased with the spread of the internet, are now an important design element in the field of visual communication. Benefiting from the fact that communication should be economical, emojis are used extensively especially in social media environments. Among social media applications, Twitter comes to the forefront regarding the use of emoji. Twitter, which is a medium shared with a limited number of characters, requires the posts to be short. For this, the use of emoji appears to be a very suitable option for Twitter. Within the scope of this study, the most used emojis on Twitter were determined and these emojis were analyzed by content analysis method. Evaluations have been made on the meanings of these most used emojis.


Yeni Medyada Bir Görsel İletişim Modeli: Emojiler
1Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Ankara
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2020; 4(1): 22-34

Tarih boyunca çeşitli iletişim modellerini deneyerek bulan ve kullanan insanlar bulundukları ortama uygun iletişim yöntemlerini de her dönemde keşfetmişlerdir. İçinde bulunduğumuz çağda da yeni bir iletişim ortamı insanlar arasında hızla yaygınlaşmaktadır. Yeni medya adı verilen bu elektronik ortam aynı zamanda kendisine yeni bir dil oluşturma çabasındadır. Küreselleşmenin de etkilerinin yoğun olarak yaşandığı günümüzde bu yeni iletişim ortamı, insanların ortak bir dil kullanımı konusunda uygun bir zemin hazırlamaktadır. Sözlü iletişimde her ne kadar dünyada oldukça farklı diller kullanılsa da görsel iletişim alanında ortak bir dil kullanımı kolaylıkla gerçekleşebilmektedir. Geçmişi internetten önceye denk gelen ve internetin yaygınlaşmasıyla birlikte kullanımı giderek artan emojiler de günümüzde görsel iletişim alanında önemli bir tasarım unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır. İletişimin ekonomik olması gerekliliğinden de faydalanan emojiler özellikle sosyal medya ortamlarında yoğun olarak kullanılmaktadır. Sosyal medya uygulamaları içerisinde Twitter, emoji kullanımı hususunda ön plana çıkmaktadır. Kısıtlı sayıda karakter ile paylaşım yapılan bir ortam olan Twitter, gönderilerin kısa olmasını gerektirmektedir. Bunun için emoji kullanımı Twitter için oldukça uygun bir seçenek olarak kullanıcıların karşısına çıkmaktadır. Bu çalışma kapsamında Twitter’da en çok kullanılan emojiler tespit edilmiş ve bu emojiler içerik analizi yöntemiyle tahlil edilmiştir. En çok kullanılan bu emojilerin anlamları üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır.