Abstract
The aim of the study was to evaluate the stress levels of fathers with mentally retarded children in terms of the child's disability level, the presence of another disabled child in the family, paternity experience and the exit time of the disability, and to examine the fathers' views on the difficulties and coping strategies. In the research, a mixed pattern which was used as qualitative and quantitative priority was used. The quantitative study group consisted of 107 fathers of medium and severe mentally retarded students enrolled in Denizli İsmail Tosunoğlu Special Education Job Application Center and Polis Uncle Special Education Job Application Center in 2018-2019 and 8 qualitative study group selected 8 fathers with high sampling method. In the quantitative section, “Family Stress Assessment Scale”, in the qualitative section “Personal Information Form” and “Semi-Structured Interview Form” were used. In the quantitative section; Correlaston, t-Test and ANOVA, which are descriptive analysis methods, were analyzed by NVivo 12 in the qualitative part. Result; While there was a significant difference between father stress scores and disability level, there was no significant difference in terms of whether there are any other disabled children in the family, duration of paternity experience and exit time of the disability. Difficulties experienced by fathers; behavioral problems of the child, society's perspective, social difficulties, health difficulties, care difficulties, education and financial difficulties. Fathers use the strategies of “expert and institutional support”, “acceptance”, “problem solving” and “denial strategy” most to deal with stress.
Araştırmanın amacı zihinsel engelli çocuğa sahip babaların stres düzeylerinin çocuğun engel düzeyi, ailede başka engelli çocuk olması, babalık deneyimi ve engelin çıkış zamanı açısından değerlendirmek, babaların yaşadıkları güçlükler ve stresle baş etme stratejilerine ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nicel öncelikli nitel desen şeklinde ilerleyen karma desen kullanılmıştır. Nicel çalışma grubunu 2018-2019 yılı Denizli İsmail Tosunoğlu Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi ve Polis Amca Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi’nde kayıtlı orta ve ağır zihinsel engelli 107 öğrenci babası, nitel çalışma grubunu amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen stres düzeyi yüksek 8 baba oluşturmaktadır. Nicel bölümde “Aile Stresini Değerlendirme Ölçeği”, nitel bölümde “Kişisel Bilgi Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Analizlerde nicel bölümde; betimsel analiz yöntemlerinden korelaston, t-Testi ve ANOVA, nitel bölümde NVivo 12 programıyla içerik analizi yapılmıştır. Sonuç; baba stres puanlarıyla engel düzeyi arasında anlamlı fark bulunurken, ailede başka engelli çocuk olup olmaması, babalık deneyimi süresi ve engelin çıkış zamanı açısından anlamlı fark bulunmamıştır. Babaların yaşadıkları güçlükler; çocuğun davranış problemleri, toplumun bakış açısı, sosyal güçlükler, sağlık güçlükleri, bakım güçlüğü, eğitim ve maddi güçlüklerdir. Babalar stresle baş etmekte en fazla “uzman ve kurum desteği”, “kabullenme”, “problem çözme”, “yadsıma” stratejilerini kullanmaktadırlar.