Abstract
The 2024 Social Studies Curriculum consists of 6 learning areas, Living Together, Our Home is the World, Our Common Heritage, Our Living Democracy, Economy in Our Lives, Technology and Social Sciences. The Social Studies Curriculum consists of inter-program components including conceptual skills and field skills, tendencies, social-emotional learning skills, values and literacy skills, learning outcomes where the skills, attitudes and behavior to be acquired in the learning area are written, the evidence of learning including measurement and evaluation tools to be used in the learning and teaching process, content framework including the subject headings in the learning area, learning-teaching practices where the appropriate strategy, method and technique for the learning outcome are determined, and differentiation sections where alternative learning practices determined by taking the individual differences of the students into account are included. This study was conducted to investigate how history topics are addressed in the Social Studies Curriculum prepared within the scope of the 2024 Türkiye Century Education Model and what kind of approach is taken in this regard. In the study, the 2024 Türkiye Century Education Model Social Studies Curriculum was examined within the scope of document review. Document review is a systematic technique used to examine and evaluate all documents, including printed and electronic objects.
2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Birlikte Yaşamak, Evimiz Dünya, Ortak Mirasımız, Yaşayan Demokrasimiz, Hayatımızdaki Ekonomi, Teknoloji ve Sosyal Bilimler şeklinde 6 öğrenme alanında meydana gelmiştir. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı; kavramsal beceriler ve alan becerileri, eğilimler, sosyal-duygusal öğrenme becerileri, değerler ve okuryazarlık becerilerinin bulunduğu programlar arası bileşenler, öğrenme alanının kazandırılması amaçlanan beceri, tutum ve davranışların yazıldığı öğrenme çıktıları, öğrenme ve öğretme sürecin-de kullanılacak ölçme ve değerlendirme araçlarının bulunduğu öğrenme kanıtları, öğrenme alanındaki konu başlıklarının yer aldığı içerik çerçevesi, öğrenme çıktısına uygun strateji, yöntem ve tekniğin belirlendiği öğrenme-öğretme uygulamaları, öğrencilerin bireysel farklılıkları dikkate alınarak belirlenen alternatif öğrenme uygulamalarının yer aldığı farklılaştırma bölümlerinden oluşmaktadır. Bu araştırma, 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında hazırlanan Sosyal Bilgiler Öğretim Programında tarih konularının nasıl ele alındığını ve bu konuda nasıl bir yaklaşım sergilendiğini araştırmak maksadıyla yapılmıştır. Araştırmada doküman incelemesi kapsamında 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Sosyal Bilgiler Öğretim Programı incelenmiştir. Doküman incelemesi, matbu ve elektronik objeler olmak üzere bütün belgelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi kullanılan sistematik bir tekniktir.