2Yıldız Technical University, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Istanbul, Türkiye
Abstract
Although there are many ways for a firm to gain a competitive advantage, the most important of these are innovation and strategic flexibility. One of the most effective tools to achieve innovation is to increase the absorptive capacity so that the information and technologies developed outside the enterprise can be more easily understood and included in the internal production factors. In this study, what the concept of absorptive capacity is, what needs it emerged from, and how it has changed over time are examined. The aim of the study is to provide to strategic decision makers of businesses seeking to gain competitive advantage with more detailed information about activities and methods that will increase the absorptive capacity.
2Yıldız Teknik Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İstanbul, Türkiye
Bir işletmenin rekabet avantajı elde etmesinin birçok yolu olmasına rağmen bunlardan en önemlileri yenilik ve stratejik esnekliktir. Yeniliğe ulaşmanın en etkili araçlarından biri ise işletme dışında gelişmiş olan bilgi ve teknolojilerin daha kolay anlaşılabilir ve işletme içi üretim faktörlerine dâhil edilebilir hale gelmesi için özümseme kapasitesinin artırılmasıdır. Bu çalışmada özümseme kapasitesi kavramının ne olduğu, hangi ihtiyaçlardan dolayı ortaya çıktığı ve zaman içinde nasıl bir değişim geçirdiği incelenmektedir. Çalışma ile rekabet avantajı sağlama arayışında olan işletmelerin stratejik karar vericilerinin özümseme kapasitesini artıracak faaliyet ve yöntemler hakkında daha geniş bilgiye sahip olmaları amaçlanmaktadır.