ISSN: 2587-2036
The perceptions of job security by the teachers working in private educations institutions affect the perceptions of performance and organizational commitment
1Department of Human Resources, Bahcesehir University, Institute of Social Sciences, Istanbul, Turkey
2Department of Business Administration, Istanbul Arel University, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Istanbul, Turkey
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2021; 5(1): 52-64 DOI: 10.14744/ysbed.2021.00005
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

In today’s business world, the intangible expectations of the employees are increasing rather than the financial expectations. The level of trust that organizations give to their employees is a factor that ensures staying in the current role and has an impact on productivity in this environment where competition among businesses is constantly increasing. The perception of job security is a factor that every employee experiences today, arising from the anxiety of losing their job, affecting the perceptions of performance and especially organizational commitment of employees. This study investigated whether the perceptions of job security by the teachers working in private education institutions affect the perceptions of performance and organizational commitment. In the first part of the research, a literature review was conducted about job security, performance, and organizational commitment. In the next section, analysis and hypotheses are presented with the findings of the research. In the last section, the research data were examined one by one, and it was concluded that the perceptions of job security of teachers working in private education institutions had a positive effect on performance and organizational commitment.


Özel öğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin iş güvencesi algısının örgütsel bağlılık ve performansa etkisi
1Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnsan Kaynakları Bölümü, İstanbul, Türkiye
2İstanbul Arel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, İstanbul, Türkiye
Yıldız Social Sciences Institute Journal 2021; 1(5): 52-64 DOI: 10.14744/ysbed.2021.00005

Günümüz iş dünyasında çalışanların bağlı oldukları örgütlerden maddi beklentilerinden ziyade maddi olmayan beklentileri de artmaktadır. Örgütlerin çalışanlarına verdiği güven düzeyi işletmeler arası rekabetin sürekli yükseldiği bu ortamda mevcut kurumda kalmayı sağlayan ve verimliliğe etkisi bulunan bir unsurdur. İş güvencesi algısı günümüzde her çalışanın yaşadığı, işini kaybetme kaygısından doğan, çalışanların sergiledikleri performans ve bilhassa örgütsel bağlılık algılarını etkileyen bir faktördür. Bu çalışma ile özel öğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin sahip oldukları iş güvencesi algılarının performans ve örgütsel bağlılık algılarına etki edip etmediği araştırılmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde iş güvencesi kavramı, performans kavramı ve örgütsel bağlılık kavramı üzerine literatür taraması yapılmıştır. Sonraki bölümde araştırma bulgularına yer verilerek analiz ve hipotezler sunulmuştur. Son bölümde ise araştırma verileri tek tek incelenerek özel öğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin iş güvencesi algılarının performans ve örgütsel bağlılık üzerine pozitif yönlü bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.